top of page

פרופ׳ חיים היימס־עזרא

חיים נולד באנגליה בשנת 1966, ובהיותו בן 12 עלה עם הוריו ארצה. חיים התחנך בישיבה התיכונית "מדרשית נועם" בפרדס חנה. לאחר שירותו הצבאי, החל ללמוד היסטוריה באוניברסיטה העברית. באמצע הלימודים לקח שנה של פסק זמן לטיול בעולם, טיול זה הווה אבן דרך בעיצוב תפיסת עולמו כיום. ב-1991 חזר לאנגליה להמשך לימודים באוניברסיטת קיימברידג' שם קיבל את ה- Ph.D. ב- 1995 חזר ארצה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אליה הצטרף כחבר סגל במחלקה להיסטוריה כללית. כיום הוא ממלא את תפקיד ראש המחלקה. כחלק מפעילותו האקדמית לאורך השנים שהה חיים בשבתון במרכז ללימודים יהודים מתקדמים באוניברסיטת פנסילבניה אשר בפילדלפיה. כמו כן, שהה בשבתון בברצלונה, שם היה חבר בקבוצת מחקר בחסות האיחוד האירופי, אשר עסקה בטקסטים לטיניים שתורגמו לעברית בימי הביניים.

מחקרו האקדמי של חיים עוסק בהיסטוריה של ימי הביניים התיכונים ובמיוחד ביחסים שבין הדתות, הפולמוס הבין דתי, מיסטיקה, פילוסופיה, אפוקליפטיקה (תרחישי קץ הימים), מינות, מגיה ואזוטריקה.


בין ספריו:

The Art of Conversion: Christianity and Kabbalah in the Thirteenth Century,(Brill: Lieden, 2000)

ספר זה עוסק במיסטיקאי ומיסיונר נוצרי בשם רמון לול (1232-1316) אשר נולד במיורקה.  הוא פיתח שיטה להמיר את דתם של יהודים ומוסלמים, והיה הראשון להבין את הפוטנציאל של תורות קבליות (שהופיעו לראשונה בסוף המאה ה-12) להשגת התנצרותם של היהודים.

 

ספר נוסף,

 Like Angels on Jacob’s Ladder: Abraham Abulafia, the Franciscans and Joachimism, (SUNY: Albany, 2007)

עוסק באברהם אבולעפיה (1240-1291), מקובל אשר האמין שהוא המשיח, ופעל להביא את הגאולה ב-1290. הספר מתאר את המפגש המרתק בין המקובל היהודי לנזירים פרנציסקנים אשר אימצו את תורותיו של יואכים מפיורה (נזיר שחי במאה ה-12 בדרום איטליה), וטוען כי חישובי הקץ של יואכים ורעיונות נוספים מבית מדרשו השפיעו על תפיסותיו המשיחיות והקבליות של אבולעפיה.

  

הספר הנוכחי הוא ספרו הראשון של חיים המיועד לקהל הרחב, והוא כחוט המקשר בין עברו הגלותי להווייתו הישראלית.

פרופ׳ חיים היימס־עזרא

ספרים בהוצאת כתב:

bottom of page